dinsdag 12 augustus 2014

Facebook verbiedt like-gates

We kennen het trucje allemaal: verstop een actie, content of app achter een like-gate, zodat Facebookgebruikers je pagina eerst leuk moeten vinden voordat ze toegang krijgen. Handig, want nieuwsgierige (of hebberige) users vinden het vaak een kleine moeite om even op ‘Like’ te klikken. Voor hen is een like vaker een middel om hun doel te bereiken, dan een uiting van hun waardering.

door Kyra keuken

Weg met het bedelen om likes
Facebook wil nu een einde maken aan die praktijken door like-gates te verbieden. Vanaf 5 november gaan de nieuwe regels in. Eerder paste Facebook haar algoritme al aan om marketeers die om likes vragen te straffen. De motivatie achter Facebooks nieuwe maatregelen is eigenlijk heel simpel: likes moeten weer voorbehouden zijn aan pagina’s die mensen echt leuk vinden. Klinkt eigenlijk heel logisch, toch?

Beter bereik
Als Facebook-marketeer en veelvuldig gebruiker van like-gates is je eerste reactie op dit soort maatregelen waarschijnlijk niet zo positief. Maar als je er even over nadenkt, is het eigenlijk heel goed. De waarde van een like is al jaren aan het dalen. Mensen liken gemiddeld 80 pagina’s. Daardoor zien ze in hun news feeds maar een fractie van de content die al die pagina’s plaatsen: Facebook filtert namelijk de stroom updates om overvolle news feeds te voorkomen. Als we minder pagina’s als concurrentie hebben, wordt ons bereik dus ook beter.

Kwaliteit van likes gaat omhoog
Ook de kwaliteit van likes wordt door dit soort maatregelen veel beter. Eigenlijk is dat het allerbelangrijkste. Wij hebben liever 10.000 betrokken fans, dan 150.000 vluchtige. Die betrokken fans krijg je met hoogwaardige, slimme content die perfect is afgestemd op je doelgroep. En je bereik verhogen? Dat doe je met gericht adverteren. Mocht je nog niet om zijn, dan is dit een uitstekend moment om je KPI’s aan te passen. Kwaliteit boven kwantiteit! 

Recente berichten