dinsdag 16 oktober 2018

De AVG: Hoeveel impact heeft het?

Op 25 mei was het voor veel bedrijven D-Day: de ingang van de nieuwe privacywet, internationaal bekend als de GDPR, zou een verandering betekenen voor de gehele digitale maatschappij zoals we die kenden. Mensen en bedrijven werden overspoeld door e-mails van in paniek geraakte ondernemingen die maar wat graag (wederom) jouw toestemming kregen zodat ze je konden blijven bestoken met (vaak ongevraagde) informatie.

Dat de verwarring niet beperkt bleef tot de e-mailmarketing blijkt uit de wildgroei aan cookiebar-oplossingen en de veelvoud aan verschillende implementaties ervan. Sommige websites, ook grote websites, werken nog altijd met cookiewalls zoals zij dit deden voordat de AVG van kracht werd. Anderen gebruiken cookiebars met vooraf ingevulde mogelijkheden, wat ook niet conform de wet en de aanstaande ePrivacy-richtlijn is. Genoeg stof voor discussie dus, of heeft de Autoriteit Persoonsgegevens ons allemaal vooraf niet voldoende geïnformeerd?

Inmiddels is het wel duidelijk geworden dat de roep om dataminimalisatie het werk van online marketeers er niet makkelijker op heeft gemaakt. Maak je veel gebruik van remarketing via Google of met een Facebook Pixel? Dan kun je, ondanks de move van zowel Google als Facebook naar het gebruik van 1st party cookies, er bijna de klok op gelijkzetten dat je nauwelijks actief toestemming krijgt van bezoekers van je website voor het serveren van gerichte advertenties. Dacht je dat adblockers het lastig maakten, nu helpt de wet ook nog een handje mee.

Vanuit de gebruiker gezien is het natuurlijk precies waar de wet voor bedoeld is, zeker ook met het oog op de perikelen rondom Facebook dit jaar. Privacy is immers een grondrecht en als online marketeers hebben we veel te lang in een online ‘Wilde Westen’ mogen werken. Dat is ook de impact van de AVG: we moeten bedachtzamer omgaan met de gegevens die we mogen verzamelen en we moeten kritischer kijken met wie we in zee gaan om dit te doen. De AVG is namelijk bij lange na niet het einde van online marketing, het houdt ondernemingen een spiegel voor en creëert daarmee alleen maar nieuwe kansen.


Heb je nog vragen met betrekking tot de AVG, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op weg!

Recente berichten