maandag 27 mei 2019

Mobiel design? Start met deze 3 stappen

Mobile first, dat is steeds vaker de eerste gedachte bij het design van een nieuwe website. Tegenwoordig vindt meer dan 50% van al het internetverkeer plaats op je mobiel, dus waarom zou je dan nog starten met een desktop-design?

In ons vorige artikel waarin over het 'mobile first'-principe, bespraken we het belang van mobile first-design en wat de voordelen ervan zijn. In dit artikel bespreken we de technische toepassingen van het ontwerp waarbij mobiele apparaten de voorrang krijgen.

Gebruikerservaring

In tegenstelling tot responsive design gaat mobile first over de totale mobiele gebruikservaring. Denk hierbij aan een app-achtige gebruikersinterface, minder tekst, grotere lettertypen die de leesbaarheid ten goede komen, snelle laadsnelheden, snel-ladende video’s, een beperkt aantal call-to-actions per pagina en korte, aantrekkelijke formulieren. De contentstrategie vormt de basis van deze aspecten. Daarnaast is het bij het mobile first-principe van belang dat je rekening houdt met enkele aspecten.

Mobile first of responsive

De functionaliteit en structuur van een mobiele webversie is essentieel. De klant wilt vaak als eerste een design zien van een desktopvariant, terwijl zijn grootste doelgroep wellicht vaak terug te vinden is op de mobiel. Twijfel je hierover, consulteer dan een online marketeer. Zij kunnen een sleutelrol spelen bij de besluitvorming rondom website (re)designs. Daar waar voorheen zou gekozen worden voor een schaalbaar, of responsive, design als je als bedrijf zowel op mobiel als desktop gevonden wordt. Tegenwoordig is het advies om je website te optimaliseren voor beide type gebruikers: in dat geval is het van belang twee verschillende ontwerpen te maken, die zijn aangepast voor zowel desktop- als mobiele gebruikers.

Mobile first index

Ook voor Google wordt een mobielvriendelijke website steeds belangrijker. Daarom introduceerden zij een tweede index voor de zoekmachine: Google mobile first index. Hierbij wordt een website niet alleen op de inhoud en het aantal inkomende links beoordeeld, maar ook op de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Dit betekent dat een niet-mobielvriendelijke website minder goed zal presteren binnen de Google mobile first index en dus lager zal ranken. Het gaat immers om snel informatie verkrijgen. Het beste resultaat is dat je klant, de juiste informatie vindt zonder op jouw website te hoeven komen.

Doelgroep, doel, actie

Voor de doe-het-zelvers zijn er tips waarmee je snel en eenvoudig mee aan de slag kunt gaan.

  1. Het is van belang om te weten wie je doelgroep is. Je spreekt online de taal die zij begrijpen, je weet op welke apparaten zij online zitten, je gaat in op kwesties die bij hen spelen en je biedt ze de oplossingen die zij zoeken.
  2. Achterhaal wat het (belangrijkste) doel. Waarom bekijkt de bezoeker jouw website? Wanneer je hiervan op de hoogte bent, kan je de bezoeker voorzien van de juiste content en ervoor zorgen dat hij op de website blijft.
  3. Bepaal welke actie de bezoeker zal gaan uitvoeren of welke acties waarvan jij wil dat de bezoeker ze uitvoert. Denk hierbij aan het invullen van het contactformulier, inschrijven voor de nieuwsbrief of het lezen van een blog.

Meer weten over mobile UX-design? Neem gerust contact met ons op.

Recente berichten