woensdag 6 maart 2019

Mobile first: een werkwijze voor iedere webdesigner.

Smartphones zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en al helemaal niet in ons vakgebied. Een smartphone is tot een Zwitsers zakmes verworden: er bestaan inmiddels honderden verschillende toestellen met ieder ladingen aan innovatieve functies. Niet zo gek dus dat we dat we sinds 2016 met z’n allen meer tijd op internet doorbrengen via onze mobiele apparaten dan met de traditionele desktop of laptop. Hierbij maken we geen onderscheid tussen smartphones of tablets, dit zijn immers mobiele apparaten die ofwel op een mobiele website terechtkomen of die via een app aan hun informatie te komen.

Die kennis zorgt voor nieuwe kansen als het aankomt op het bedienen van je klanten. Immers ben je maar ‘een tik verwijderd’ van je bezoekers die hun meest persoonlijke apparaat altijd bij de hand hebben. Mobiele apparaten kennen namelijk geen gelijke als het gaat om snelle toegang tot plattegronden (kaarten), reviews en contactinformatie. Mobiel webdesign is daardoor onmisbaar geworden en een goede user experience is essentieel. Sla je de plank hier mis, dan raak je je bezoekers en potentiële klanten kwijt.

Waarom mobile first?
Wanneer je gaat nadenken over hoe je een mobiele versie van je website kunt gaan ontwerpen en hoe je de best mogelijke resultaten produceert, moet je eerst nadenken over de unieke uitdagingen die een mobiele web-versie oplevert met betrekking tot het ontwerpen en de implementatie van je website. We horen het je al vragen, waarom mobile first? Het is simpel: statistieken laten zien dat we verslaafd raken aan internetten op mobiele apparaten. Vandaag te dag wordt meer dan 50% van het totale verkeer op internet uitgevoerd op mobiele telefoons.

De gevolgen voor je online marketing?
We horen al jaren dat mobiel het internet gaat veroveren. De focus op de mobiele gebruiksvriendelijkheid van websites lijkt eindelijk een vlucht te nemen. Maar wat betekent dat voor jouw website? Als website-eigenaar zijn de gevolgen van de mobiele verschuiving al langer merkbaar door het veranderende gedrag van bezoekers op je website. Als je specifiek naar search engines kijkt, zijn er wel een aantal zaken waar je op kunt letten. Bijvoorbeeld de gestructureerde data, ook die moet op mobiel aanwezig zijn. Volg hoe Google je mobiele site ziet in Google Search Console. Heb je geen aparte mobiele site, dan is het van belang om Search Console goed in de gaten houden om problemen direct te signaleren.

Converteert jouw website al optimaal op mobiele apparaten? Wij kunnen je verder helpen. Neem gerust contact met ons op.

Recente berichten