donderdag 13 december 2018

Social media: zo ga je om met het algoritme

Hoewel algoritmen vaak moeilijk te begrijpen zijn, moeten we ermee leren werken als we succes willen behalen. We hebben geluk dat we een kijkje mogen nemen onder de motorkap van de verschillende algoritmen die 's werelds grootste sociale netwerken ondersteunen. Vandaag behandelen we enkele aspecten over wat je moet weten over het algoritmen van sociale media en wat deze algoritmen doen.

Het algoritme van Facebook
Laten we beginnen met wat we weten over het algoritme van Facebook. Facebook is voornamelijk opzoek naar inhoud, die interacties tussen vrienden en familie tot stand brengt. Denk hierbij aan een persoon die reageert op een foto- of statusupdate van iemand anders, een persoon die reageert op een bericht van een merk dat is gedeeld en tot slot meerdere personen die reageren op elkaars opmerkingen over een video die ze hebben bekeken. Kortom, Facebook wil meer inhoud die zorgt voor meer conversaties. Als je ervoor zorgt dat jouw content dit voor elkaar krijgt, bijvoorbeeld tussen vrienden en familie, dan zal dit werken in het algoritme. Meer betrokkenheid bij je content zorgt voor een hogere rangschikking, maar als je gebruikers vraagt je berichten leuk te vinden, te reageren of te delen, wordt dit in het algoritme geïndexeerd en krijgt dit een minder bereik.

Het algoritme van Twitter
Net zoals Facebook maakt Twitter ook gebruik van een specifiek algoritme. Twitter gebruikt drie verschillende secties die een belangrijke rol spelen bij de indeling van je tweets. De secties zijn: de gerangschikte tweets die recent en relevant zijn, de ‘voor het geval je het gemist hebt’ tweets en dan de resterende tweets die in omgekeerde chronologische volgorde staan.

Het lastige voor Twitter is dat gebruikers kunnen kiezen om deze functie uit te zetten. Dit zorgt ervoor dat Twitter hen de beste tweets bovenaan laat zien. Hierdoor wordt de tijdlijn van bezoekers, eenvoudigweg in omgekeerde chronologische volgorde weergegeven. Om deze reden is timing een van de belangrijkste aspecten die we weten over het algoritme van Twitter. Als je een tweet op het juiste tijdstip plaatst en het vervolgens snel na het plaatsen wordt gedeeld, is de kans groter dat deze door anderen wordt gezien.

Het algoritme van LinkedIn
Ook het platform LinkedIn maakt gebruik van een algoritme. Echter, wat is er anders aan het algoritme van LinkedIn? Persoonlijke berichten doen het bijvoorbeeld goed op LinkedIn. Als zo’n persoonlijk bericht en/of verhaal goed wordt ontvangen binnen je eigen netwerk, wordt dit bericht door werknemers van LinkedIn beoordeeld. Het bericht wordt geanalyseerd en vervolgens bekeken of het bericht wordt opengesteld voor een breder publiek. Dit is een uniek gegeven omdat LinkedIn het enige platform is dat gebruikmaakt van een algoritme waarbij een persoon betrokken is bij het kiezen van content.

Het algoritme van Instagram
Tot slot bespreken we het Instagram-algoritme. De grote gelijkenis met andere algoritmen is dat een bericht eerst aan een kleine groep wordt getoond. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de inhoudscategorie waarmee een gebruiker actief is. Inhoudscategorieën kunnen onderwerpen zijn zoals fitnessberichten, huisdieren, autowereld etc. Last but not least, blijf consistent en regelmatig plaatsen. Ook dit helpt bij het algoritme van Instagram.

Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Recente berichten