dinsdag 6 november 2018

Zo scoor jij hoger in Google

Ieder bedrijf wil hoog scoren bij Google met zijn of haar website. Websites met een sterke en goede reputatie scoren behoorlijk hoger in de zoekresultaten. Maar hoe dat komt? Waarom staan deze webpagina’s hoger in Google? Dit komt door het zogenaamde E-A-T-principe. In deze blog kom je erachter wat het E-A-T-principe inhoudt en vertellen we je op welke manier je jouw website E-A-T-proof maakt en hierdoor hoger in de Google ranking komt te staan.

Wat is het E-A-T-principe?
E-A-T staat voor de Engelse afkorting Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Ook wel vertaald als Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Voor Google is E-A-T een belangrijk principe. De medewerkers van Google hanteren namelijk deze richtlijnen, om de effectiviteit van het eigen zoekmachinealgoritme te verbeteren en te beoordelen. Als een webpagina een hoge score krijgt van de medewerkers, zou deze webpagina ook een hoge scoren moeten krijgen in de Google ranking. Als dit niet het geval is, dan komt het algoritme van Google in aanmerking voor verbetering.


Expertise

Google beschouwt expertise als een bewijs van kennis en ervaring. Daarom wordt de zoekmachine steeds beter in het detecteren van expertise. Enerzijds doen de medewerkers van Google dit door een tekst te beoordelen op de aanwezigheid van jargon (het taalgebruik binnen een vakgebied). Vakspecifieke termen laten zien dat de website eigenaar de nodige kennis bezit over het onderwerp. Net als bronvermeldingen en verwijzingen naar literatuur.

Autoriteit
Autoriteit is het belangrijkste onderdeel van het E-A-T-principe. Dit is de mate waarin de buitenwereld of doelgroep jouw bedrijf ziet als een autoriteit in het vakgebied. Deze validatie van de buitenwereld is erg belangrijk, want de meeste bedrijven doen prachtige beloftes op hun website. Maar wat is hier nu echt van waar?

Om dit te controleren gebruikt Google een makkelijke maar doeltreffende manier. Dit doen ze aan de hand van backlinks die naar een webpagina worden verwezen. Webpagina’s met veel waardevolle informatie, die ook door de buitenwereld gevalideerd is, beschikken normaliter over veel inkomende links. Naast de hoeveelheid inkomende links, scoren de webpagina’s dus een hoge score in de Google ranking. Dit bewijst hoe belangrijk inkomende links zijn voor een goede vindbaarheid op Google.

Er zit hier echter wel een addertje onder het gras. Bovenstaande lijkt heel simpel maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Google ziet namelijk niet elke link als autoriteit. Je kunt je dus voorstellen dat Google meer waarde hecht aan een link vanaf de website van het Algemeen Dagblad dan een link vanaf de website van een lukraak forum. Het is dus van belang dat de link dat wordt verwezen naar jouw website daadwerkelijk een autoriteit is.

Betrouwbaarheid
Zoals bezoekers je website willen vertrouwen, is dit ook voor Google een belangrijk gegeven. De site moet op een veilige manier aan de slag gaan met privacygevoelige informatie. Daarbij geldt ook de gebruikerservaring wordt meegenomen in de betrouwbaarheidsscore.
Wil je een hoge score halen op het onderdeel betrouwbaarheid? Dan dient je website onder meer:
• te beschikken over een beveiligde verbinding.
• snel te laden op uiteenlopende apparaten.
• een duidelijke navigatiestructuur te hebben.

Je website moet in zijn geheel gebruiksvriendelijk zijn om vertrouwen te winnen bij Google. Door te werken aan de EAT waardering van jouw website, zal de website steeds hoger worden ingeschat door Google als betrouwbare en waardevolle website en daarmee dus ook hoger in de resultaten scoren.

Hopelijk ben je nu op de hoogte van wat het E-A-T-principe is en nog belangrijker: waarom het zo bepalend is voor de Google ranking van je website. Meer weten? Neem gerust contact op met een van onze online marketeers. 

 

Recente berichten