donderdag 30 april 2020

Een impact-analyse voor mijn online marketing strategie?

Is een impact-analyse nodig voor jouw online marketingstrategie? Jazeker! Remco legt uit wat zo'n analyse inhoudt en waarom het relevant is.

Ik hoef hopelijk niet meer toe te lichten dat een organisatie vandaag de dag belang heeft bij een gedegen online communicatiestrategie. Of je nu in de ‘profit’ of ‘non-profit’ sector werkt voor beide sectoren is dit zeer relevant. Dan zou je dus kunnen concluderen dat als je online strategie op orde hebt, en vervolgens de positionering naar de doelgroepen scherp hebt gesteld, er eigenlijk niks meer mis kan gaan. Je voelt hem al… dus wel!

Wat ik de afgelopen jaren steeds weer opnieuw ervaar is dat organisaties onvoldoende aandacht schenken aan wat de impact van een online-strategie op de hele organisatie heeft. Dit is niet raar, omdat vanuit het verleden de online communicatiestrategie het feestje van de afdeling marketing was, het betrof immers de communicatie naar buiten toe. Echter door de voortschrijdende online technologische ontwikkelingen komt de doelgroep langs alle kanten in aanraking met de organisatie, waardoor het risico bestaat dat je met zorg geformuleerde online communicatiestrategie helemaal niet uit de verf komt zoals bedoeld.

Wat moet je dan nog meer doen om je strategie te doen laten slagen?

Het antwoord hierop is het opstellen van een (business) impact-analyse vertrekkend vanuit je geformuleerde strategie. Vragen als:

  • Waar raakt de gekozen strategie de organisatie?
  • Zijn deze organisatie onderdelen geoutilleerd en voldoende voorbereid om hiermee om te gaan?

De impact analyse kijkt namelijk ook naar andere vakgebieden binnen de organisatie, immers de online communicatiestrategie heeft impact op de ICT en niet in de laatste plaats ook op legal (AVG/ GDPR). Het is daarom verstandig om tijdens het opzetten van je strategie naast marketingstrategen  ook specialisten als een business-analist, ICT architect en security & privacy officer aan je kernteam toe te voegen.

Waar bestaat die impact-analyse dan uit?

De impact-analyse bekijkt de organisatie door de bril van de communicatiestrategie (Het strategische kader) en onderzoekt de impact hiervan op organisatorische en technische factoren.

In de strategie is het gewenste online landschap (websites, social media, nieuwsbrief, marketing automation, Applicant Tracking System etc.) van de organisatie geschetst die in meer of mindere mate impact heeft op de ICT-infrastructuur. Immers worden er tegenwoordig steeds meer koppelingen gelegd met bedrijf kritische applicaties die op deze manier online voor de eindgebruiker worden ontsloten. Belangrijk dus om het gewenste online landschap op te zetten waar duidelijk een scheiding wordt gemaakt tussen inhoud, functionaliteit en techniek. Daarbij is het ook niet wenselijk dat de marketingafdeling op operationeel niveau altijd de afdeling ICT nodig heeft om te kunnen communiceren. Hierbij komt de organisatorische component dus om de hoek kijken.

Tegenwoordig kunnen we niet meer bezig zijn met online communicatie activiteiten zonder er juridisch op toe zien dat de online activiteiten binnen de kaders van de wet (AVG/GDPR) vallen. Het inzetten van een simpel nieuwsbriefpakket kan al grote impact hebben op het informatiebeveiligingsbeleid van de organisatie. Voor degene die dit nu leest en denkt dat het binnen zijn of haar organisatie wel goed geregeld is, leeft in een illusie. Alle procedures ten spijt, moet ik nog de eerste security officer of data protection officer ontmoeten die mij garandeert dat alles waterdicht is. Dat is dus een utopie! Alles valt of staat met bewustwording van jouw medewerkers dat ze met gevoelige data werken. Vergeet daarbij niet dat niet iedereen juridisch onderlegd is. Concreet: Wie garandeert mij dat als de procedures van de organisatie voorschrijven dat er geen marketinginstrumenten mogen worden gebruikt waarbij de data buiten de EU worden opgeslagen er toch niet een marketeer binnen de organisatie even snel een (gratis) nieuwsbriefpakket inzet voor een tijdelijke campagne? Of dat er vanuit de beeldenbank van de organisatie afbeeldingen gebruikt zullen worden die niet zomaar in social media uitingen gebruikt mogen worden?

Ok, genoeg bangmakerij! En nu?

Houd er rekening mee dat als je jouw online communicatiestrategie gaat opzetten of herzien dat je kernteam groter is dan alleen communicatie specialisten. Breid het team uit met een business analist, ICT-architect en een data protection officer.

Ga zoals vanouds aan de slag met het vaststellen van je (online) identiteit en het in kaart brengen van je klantbehoeften (opstellen van de klantreizen en persona’s) om zo tot een positionering te komen. Jouw business analist brengt vervolgens de impact op jouw organisatie in kaart in organisatorische en technische zin. De ICT-architect ondersteunt hierin door de technische impact mee in kaart te brengen. De data protection officer / security officer controleert of alles past binnen de kaders van de wet en borgt dit binnen het informatiebeveiligingsbeleid van de organisatie. Je bent nu klaar om je online landschap functioneel op te zetten en in te richten. Vergeet overigens niet dat je online landschap na livegang onder toezicht en beheer komt te staan en volgens het plan-do-check-act principe moet worden opgevolgd. Immers je online landschap is continu aan verandering onderhevig. Net zoals online technologische ontwikkelingen en de wet.

Heb je vragen of wil je graag een keer doorpraten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact met mij, Remco, op.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks tips en inspiratie om jouw organisatie online te laten groeien.

E-mailadres:

Recente berichten