Communicatie die meebeweegt
We hebben te maken met een complexe transitie binnen de pensioenwereld, en dat heeft impact op iedereen. APG vroeg Nexwork om samen na te denken over hoe APG.nl klaar kan zijn voor de toekomst. Wat begon als een specifieke vraag over communicatie omtrent het vernieuwde pensioenstelsel, groeide al snel uit tot een grotere uitdaging: hoe zorgen we ervoor dat de website aansluit bij de nieuwe wetgeving én tegelijkertijd dé go-to bestemming blijft voor potentiële werknemers, vakmedia, beleggingsprofessionals, overheidsinstanties en andere geïnteresseerden in de ins en outs van de pensioenuitvoering?
Stel ze aan Sabien!
De transitie naar het nieuwe pensioenstelsel
Er zijn een aantal doelstellingen geformuleerd. Allereerst wil APG zich proactief positioneren als thought-leader op het gebied van de uitvoering van het vernieuwde pensioenstelsel, zodat het als autoriteit en kennisbron wordt erkend. Daarnaast is het een belangrijk streven om de uitgebreide kennis en expertise van APG op dit terrein te delen met relevante stakeholders, zodat zowel professionals als, onder meer, potentiële nieuwe werknemers beter geïnformeerd worden. Tot slot draagt dit alles bij aan het versterken van de reputatie van APG en haar fondsklanten, door te laten zien dat APG een betrouwbare en deskundige partner is in de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel.
Strategie & aanpak
De uitdaging is om van APG.nl een toekomstbestendige website te maken die naadloos aansluit bij de veranderingen in het pensioenstelsel. De website moet relevant blijven voor diverse doelgroepen met uiteenlopende behoeften en tegelijkertijd een logische en prettige gebruikerservaring bieden.
We begonnen in de eerste sessie met een introductie in het vernieuwde pensioenstelsel en brachten in kaart welke partijen hierbij betrokken zijn. Dit resulteerde in een compleet overzicht van alle stakeholders. In de tweede sessie hebben we ons gericht op prioriteren en focussen. Door de stakeholders te groeperen en hun behoeften te analyseren, definieerden we drie hoofddoelgroepen: potentiële medewerkers; de pensioensector en financiële experts; en kennisinstellingen en de overheid.
Om effectief met deze doelgroepen te communiceren, stelden we samen met APG specifieke doelen op. Voor potentiële medewerkers ligt de nadruk op inzicht geven in werken bij APG, terwijl voor de pensioensector en financiële experts het informeren over ontwikkelingen in het pensioenstelsel centraal staat. Voor kennisinstellingen en de overheid richtten we ons op het delen van kennis en het bieden van onderbouwde argumentatie. Met deze heldere focus en doelstellingen vormt APG.nl een relevante en gebruiksvriendelijke informatiebron die aansluit bij de veranderende behoeften binnen het pensioenlandschap. In de derde sessie brachten we structuur aan. Met de inzichten uit sessie 2 ontwikkelden onze designers een nieuwe sitemap voor de website van APG. Door data-analyses van gebruikersgedrag en paginabezoeken konden we gerichte keuzes maken voor de indeling.
Van structuur naar ontwerp
De nieuwe sitemap richt zich specifiek op de drie doelgroepen. Door van 'algemeen naar specifiek' te werken, zorgen we ervoor dat bezoekers een logische, intuïtieve route afleggen naar hun doel. In de vierde en laatste sessie presenteerden we de wireframes - de blauwdrukken van de nieuwe website voor APG.nl. Hierbij hielden we rekening met de verschillende behoeften van de doelgroepen.
Resultaat
Het resultaat van deze sessies is een onderbouwd advies voor APG.nl. We hebben onze bevindingen verwerkt in een presentatie, waarin elke gemaakte keuze werd toegelicht. Zo kon de werkgroep bij APG het advies helder voorleggen aan de juiste stakeholders. Het eindresultaat is een strategisch plan voor een website die niet alleen aansluit bij het vernieuwde pensioenstelsel, maar ook optimaal inspeelt op de behoeften van APG’s diverse doelgroepen. Met een doordachte structuur en data-gedreven keuzes is APG.nl klaar om zijn positie als kennisplatform en aantrekkelijke werkgever verder te versterken.