Voor leerlingen van groep 8 en aankomend studenten in het middelbaar en hoger onderwijs komt de keuze voor een nieuwe school of opleiding steeds dichterbij. Waar eerder versierde klaslokalen en rondleidingen de norm waren, moeten scholen nu hun onderwijs online aanprijzen. Geen standaard draaiboeken, maar online creativiteit. Voor alle onderwijsinstellingen, van het voortgezet onderwijs tot universiteiten, is het een uitdaging om online een zo goed mogelijk beeld van hun school te geven. Hoe blijf je online dicht bij jezelf als onderwijsinstelling? 

Meer weten over online kansen voor jouw organisatie?
Nathalie
Nathalie Hölzken
Online Marketeer
+31 6 12614362 n.holzken@nexwork.nl

Als online partner van Stichting LVO heeft Nexwork een aantal middelbare scholen ondersteund in het voortraject en op de dag van het evenement. Iedere school heeft hierbij doelstellingen die aansluiten op hun eigen unieke identiteit. Denk bijvoorbeeld aan inschrijven voor proeflessen, zoveel mogelijk persoonlijk contact of de sfeer van de school presenteren middels video’s of een virtuele tour. Ook middelen zoals chatbots, talkshows en een online Monopolyspel werden ingezet. 

Undraw Professor 8Lrt

Bij de digitale hand nemen

Waar bezoekers normaal anderhalf uur fysiek rondlopen, zijn zij nu maar een aantal minuten op de website. Is dit een slecht teken? Absoluut niet: bezoekers zijn online heel snel, binnen één klik kunnen ze de website verlaten. Het is dus afhankelijk hoe de content gepresenteerd wordt, of zij snel afhaken of niet. Het blijft daarbij de kunst om bezoekers zo lang mogelijk op je website te houden.  

Maar hoe zorg je dat een bezoeker geboeid blijft? De structuur van informatie speelt hierin een belangrijke rol. Bezoekers kunnen niet alleen in een fysiek gebouw verdwalen, ook online kunnen zij de weg kwijt raken. Neem ze daarom aan de digitale hand en laat ze stapsgewijs kennismaken met het onderwijs. Om logica en structuur aan te brengen, heeft Nexwork samen met een aantal middelbare scholen van Stichting LVO kritisch gekeken naar de huidige contentpagina’s en hebben we vanuit onze expertise verbeterpunten aangebracht. “We hebben een aantal scholen begeleid bij het opzetten van hun communicatie op de website en tips en tricks meegegeven hoe ze de andere communicatiekanalen kunnen gebruiken voor, tijdens en na de online open dag. De bezoeker digitaal meenemen in hetgeen dat een school belangrijk vindt is hier een belangrijk uitgangspunt. Je geeft de bezoekers online richting, zodat zij alle informatie die relevant is ook tot zich kunnen nemen. De creativiteit van de diverse scholen speelt daarin ook een belangrijke rol. Voor de scholen hebben we de data na afloop in kaart gebracht en het is mooi om te ervaren dat de websitestatistieken voor hun voldoen aan een volwaardige open dag,” vertelt Maarten van Hout, online marketeer bij Nexwork. 

De bezoeker digitaal meenemen in hetgeen dat een school belangrijk vindt is hier een belangrijk uitgangspunt
Maarten van Hout - Online Marketeer

Naast een optimale ervaring op de website, hebben we ook geadviseerd over het gebruik van social media. De eigen kanalen bieden een scala aan mogelijkheden om enerzijds het evenement te promoten en anderzijds om het onderwijs en de studenten in beeld te brengen. Bij Stichting LVO en Gilde Opleidingen, onderwijsinstelling voor het MBO, laten studenten in vlogs verschillende locaties, opleidingen en schoolniveaus zien. Een potentiële student leert hierbij de andere studenten kennen en kan zichzelf hieraan spiegelen.  

Persoonlijke communicatie

Ondanks het feit dat de open dag of een voorlichting een online gebeurtenis is, wil je een bezoeker het gevoel geven dat hij of zij erbij was. Dit kan door persoonlijke gesprekken en digitale rondleidingen, maar vlak ook de kracht van studenten in beeld niet uit. 

Persoonlijke communicatie is een belangrijk onderdeel voor online voorlichting, vinden ze ook bij Universiteit Hasselt en Gilde Opleidingen. “Door de lockdown vorig jaar moesten we heel snel omschakelen. We zochten naar een manier om uitleg te geven en hebben een online beurs opgezet, waarin iedere faculteit zijn eigen stand heeft. Toekomstige studenten kunnen hier informatie vinden, brochures lezen, video’s bekijken en contact opnemen met ons. Door persoonlijke communicatie proberen we de warmte over te brengen die ze normaal ervaren tijdens een fysieke open dag,” licht Sarah Timmermans van Universiteit Hasselt toe.  

“Vanuit onze onderwijsvisie zijn kleinschalig onderwijs en persoonlijke communicatie belangrijke pijlers. Het is daarom een hele bewuste keuze geweest om dit door te zetten naar de voorlichtingen, zowel fysiek als online. Zo kunnen er voor de info-avonden maximaal 10 potentiële studenten zich aanmelden,” geeft Tim Durawski namens Gilde Opleidingen aan. “We willen binnen de maatregelen van het coronavirus zoveel mogelijk persoonlijk contact faciliteren. Als organisatie bieden wij bijvoorbeeld kleinschalig onderwijs op onze vakscholen. Waarom zouden we de (online) voorlichtingen dan ineens groots aanpakken? We willen onze potentiële studenten op een persoonlijke manier verder helpen met hun studiekeuze, ongeacht of dat face-to-face of digitaal is.”    

Undraw Education F8ru

Samen met onze klanten zorgen wij ervoor dat de online evenementen een succes worden. Naast de voorbereiding voorafgaand, adviseren wij ook tijdens een open dag of voorlichting. Na afloop van het evenement evalueren wij en worden de cijfers bekeken. Zo blijven we continu optimaliseren en verbeteren. 

Hebben jullie als school of onderwijsinstelling hulp nodig bij de online positionering? Of wil je graag advies en ondersteuning? Neem contact met ons op, dan zorgen we samen voor een succesvol online evenement! 

Vacature alert
Wij zoeken een Back-end developer