In het kort

Google Analytics 4, ook GA4 genoemd, is de nieuwe analytische tool van Google voor iedere (online) marketeer, communicatiemedewerker en organisaties. Maar wat is Google Analytics 4 en waarin verschilt dit met Google Analytics Universal?

Meer weten?
Nathalie
Nathalie Hölzken
Online Marketeer
+31 6 12614362 n.holzken@nexwork.nl

Google staat bij iedereen bekend als een organisatie dat continu bezig is haar producten en diensten te optimaliseren.  Zo zijn ze al enige tijd bezig met artificiële intelligence (AI) en draaien Adwords campagnes op “machine learning”. Het enige wat nog ontbrak was een betere en gemakkelijkere manier voor marketeers om de data te lezen en te analyseren. Maar daar komt met de komst van Google Analytics 4 verandering in.

Undraw Analytics Re Dkf8
Google Analytics

Betere inzichten zorgt voor betere spreiding van het marketingbudget

Alvorens Google het nieuwe platform uitrolde hebben zij uitvoerig onderzoek gedaan naar de gebruikers van Google Analytics Universal. Daaruit blijkt dat het merendeel van de gebruikers marketeers zijn, die vandaag de dag het verbeteren van de data als topprioriteit hebben. Dit gaf voor Google de doorslag om Google Analytics 4 verder te gaan ontwikkelen. Met het nieuwe platform wil Google jouw organisatie meer inzicht gaan geven in wat er gaat komen. Doordat Google hun “machine learning” ook op het platform toepassen wordt het eenvoudiger om trends te ontdekken uit de data, zoals stijging in de vraag naar een bepaald product of een vraag naar nieuwe producten/diensten. Ook willen zij “machine learning” gaan inzetten voor het stellen van prognoses, zodat organisaties hun marketingbudget gerichter kunnen uitgeven aan doelgroepen én verkrijg je meer inzicht in het begrijpen van de doelgroepen zodat je betere keuzes kunt maken.

Nu vraag je jezelf misschien af: maar hoe combineer ik deze gegevens met de andere producten van Google (bijv. Google Adwords)?

Dat is simpel, Google maakt het binnen GA4 mogelijk om doelgroepen te creëren die gekoppeld kunnen worden aan Adwords. Voor een aantal gebeurtenissen en doelen is geen tussenkomst van Google Tagmanager meer nodig.  Je kunt natuurlijk Google Tagmanager nog altijd gebruiken om overige data in GA4 te krijgen.

Het platform

GA4 is gebaseerd op de huidige property’s van Google Analytics, namelijk de web en app property. Waar je nu de property’s los van elkaar dient te analyseren, is dit met GA4 verleden tijd. GA4 meet namelijk zowel de web- als de appinteracties en biedt de mogelijkheid om deze naast elkaar te zetten om te analyseren. Dit is met name interessant wanneer je gebruik maakt van YouTube of in-app advertising, Search advertising en niet-betaalde kanalen. Dit geeft jouw nog meer inzichten wat helpt bij het optimaliseren van de marketingstrategie.

Goodbye old, hello new!

Google Analytics 4 is een volledig  nieuwe manier van meten en analyseren van data. Het meten van sessies en gebruikers is bijvoorbeeld verleden tijd, het gaat op het platform met name om gebeurtenissen/doelen en interacties van de gebruikers. Super interessant dus voor organisaties die gebruik maken van een webshop of inzetten op het downloaden van whitepapers. Naast dat sessies en gebruikers niet meer gemeten gaan worden, verdwijnt met GA4 ook het bounce percentage. Een belangrijk KPI voor veel websites. In de plaats daarvan meet het platform Engaged Sessions. Deze nieuwe KPI geeft aan hoeveel van de gemeten sessies voldoen aan de voorwaarden om te tellen als Engaged Session. Dit daagt organisaties uit om na te denken over wat een websitegebruiker, een waardevolle websitegebruiker maakt.

Undraw Metrics Re 6G90

Ben jij al aan de slag gegaan met GA4?

Voorlopig zal Google Analytics Universal niet verdwijnen, wel is er aangekondigd dat er geen updates meer gaan plaats vinden voor het platform. Daarom raden wij het aan om alvast een aan de slag te gaan met GA4 en je dit alvast eigen te maken. Je kunt dit gemakkelijk doen door een nieuwe property aan te maken binnen het huidige account. Zo blijf je zowel op het oude als het nieuwe platform meten.

Heb je nog vragen over Google Analytics 4 of heb je ondersteuning nodig bij het aanmaken van dit nieuwe platform? Neem contact op met mij en ik help je graag verder!

Nathalie
Nathalie Hölzken
Online Marketeer
+31 6 12614362 n.holzken@nexwork.nl
Heb je nog vragen?