Eerder dit jaar kregen wij al een grote verandering in de zoekmachine, de AI-Overviews. Nu krijgen we daar nog een grotere innovatie bij op gebied van artificiële intelligentie: de AI-Mode. We hebben er even op moeten wachten, aangezien de AI-Mode al langere tijd beschikbaar was in de VS. Vanaf nu wordt de AI-Mode ook in Europa uitgerold. En ja… hij is nu al beschikbaar in Nederland! Je vindt hem nadat je een zoekopdracht hebt uitgevoerd, onder het tabblad “AI-modus”.
Wat is Google’s AI-Mode precies?
Jarenlang was de Google zoekresultatenpagina (SERP) een lijst van tien blauwe links, voorafgegaan door betaalde advertenties en soms een rich snippet. De komst van de AI-Overviews eerder dit jaar verbreken deze structuur. Wanneer een gebruiker een vraag stelt genereert de AI van Google, Gemini, bovenaan de pagina een samenvattende en direct geformuleerde paragraaf of lijst. Deze AI-Overviews worden in realtime gecreëerd door Google’s generatieve AI-modellen, waarbij informatie van verschillende webpagina’s wordt gecombineerd in een allesomvattend antwoord. En het interessante is, de AI-Overview staat bovenaan de resultatenpagina op ‘positie nul’, nog zelfs boven de betaalde advertenties.

Maar wat is nu nieuw? De AI-Overview kennen we al, wat nieuw is zijn de functionaliteiten van de AI-Mode. De AI-Mode is een soort gesprekspartner, zoals ChatGPT, die je helpt tijdens je zoektocht op Google. Zo krijg je niet alleen antwoord op je vraag, zoals in de AI-Overview, maar kun je ook doorvragen om zo dieper in je onderzoek te gaan. Zo kan de AI-Mode je niet alleen zoekresultaten geven op je oorspronkelijke vraag maar ook op alle vragen die hierna komen. En uiteraard zoals we gewend zijn van AI, hij onthoudt alles dat je daarvoor in de chat al gevraagd hebt. Zo ontstaat er een natuurlijk en doorlopend gesprek over jouw zoektocht op Google.
Wat gaat er veranderen?
Voor de gebruiker wordt de zoekmachine hopelijk alleen maar gebruikersvriendelijker, maar op technisch gebied is de impact van de AI-implementatie in Google niet te onderschatten. Zo hadden we eerst de implementatie van de AI-Overview, nu van de AI-Mode en wat zal ons te wachten staan voor volgend jaar?
Een van de grootste veranderingen, waar ook de meeste ophef over ontstaan, zijn de verschuivingen van zichtbaarheid op de eerste resultatenpagina. Vroeger was er de strijd om het bereiken van de top 3 posities. Of je kon er geld tegenaan gooien en helemaal bovenaan verschijnen in de advertenties. Het nieuwe doel? In de benoemde bronnen komen van de AI-Overview of de AI-Mode. Een gratis plek op de 1e positie van de SERP.
Het doel van de AI-Mode is om de gebruiker direct van een compleet antwoord te voorzien en te helpen in zijn verdere onderzoek. Dit, en de komst van de AI-Overview, zorgen voor een explosieve stijging van de ‘zero-click zoekopdrachten’. Dit zijn zoekopdrachten die eindigen zonder dat er op een link geklikt wordt richting een website. Dit zorgt ervoor dat we minder organisch verkeer ontvangen op onze websites als we niet inspelen op deze veranderingen.

Hoe spelen wij hierop in?
De focus van SEO verschuift naar een cruciale GEO-aanpak. Een Generative Engine Optimization aanpak zorgt ervoor dat we ons niet langer richten op het pushen van keywords, maar op het opbouwen van digitale autoriteit. Enorm belangrijk hierin is het opzetten van content aan de hand van de E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) richtlijnen. Alleen content van geverifieerde experts, met unieke inzichten en duidelijke bewijzen van betrouwbaarheid, zal worden geselecteerd en gepromoot door AI.
Wil jij niet achterlopen in alle veranderingen op gebied van vindbaarheid in de zoekmachine? Laat onze specialisten je adviseren over de beste aanpak voor jouw bedrijf.
