Als klein bedrijf of als (startende) ondernemer kan het lastig zijn om marketing activiteiten uit te voeren voor een klein budget. Maar ook met een klein budget kan je gebruik maken van kanalen als Google Adwords. Wat je daarvoor nodig hebt is creativiteit en een aantal slimmigheden. Laat je inspireren door onderstaande tips. En ga aan de slag!

Tip 1: kijk naar de structuur van het account


Al bij het inrichten van een advertentie-account vallen er veel slagen. De structuur heeft namelijk de grootste invloed op de resultaten. Een goede leidraad die je hiervoor kan aanhouden is de structuur van de website. Als voorbeeld gebruik ik een van onze klanten die zich richt op schoonmaakindustrie in België. Hun structuur ziet er als volgt uit:

Homepage – Kantoorschoonmaak – Cleanroom schoonmaak – Over ons.

Je gaat structuur aanbrengen door een campagne aan te maken over kantoorschoonmaak, een voor cleanroom schoonmaak en in dit geval is er ook gekozen om een branding campagne aan te maken.

Uiteindelijk wil je als organisatie natuurlijk zoveel mogelijk zichtbaarheid op de zoekwoorden, maar door een beperkt budget moet je keuzes maken.

SEA-image-artikel

Tip 2: aantrekkelijke advertentieteksten zijn net zo belangrijk als de juiste zoekwoorden


Advertentiegroepen presteren het best wanneer er meerdere advertenties worden aangemaakt. Google adviseert zelf altijd minimaal drie, maar meer is in dit geval vaak beter. Dit heeft een positief effect op de doorklikratio, maar ook voor het behalen van conversies.

Naast het positief effect op bovenstaande, zorgt dit er ook voor dat de kwaliteitsscore wordt verbeterd. Hoe sterker de kwaliteitsscore, hoe goedkoper de zoekwoorden worden. De kwaliteitsscore is afhankelijk van twee factoren, de doorklikratio, de kwaliteit van zoekwoorden en advertenties en de ervaring op bestemmingspagina.

Er is geen standaard die je kunt gebruiken. Het is een kwestie van trial en error. Vanwege een beperkt budget is het zeker in de beginselen belangrijk om te checken welke advertenties goed werken tegen een gunstige CPC.

Dingen die je bijvoorbeeld kunt testen zijn:

  • Toevoegen van CalltoAction;
  • Hightlights over de producten;
  • Wanneer je producten verkoopt, bijvoorbeeld prijzen erbij zetten. Let hierbij wel op de concurrentie!

Tip 3: wees realistisch met het stellen van doelen


Met een klein budget, worden resultaten langzamer opgebouwd. Het is dan ook niet realistisch om meteen hele hoge verwachtingen te hebben wanneer het aankomt op conversie. Laat Google eerst leren, door de eerste maanden te testen wat wel en wat niet werkt voor jouw organisatie.


Je kunt wel verschillende slimmigheden als tijd en plaats gebruiken. Zo gebruik ik in het geval van schoonmaakorganisatie alleen Vlaanderen, want daar zijn ze het actiefst. Daarnaast gebruik alleen maandag tot en met vrijdag om de bedrijven die de dienst afnemen, dan ook de grootste kans op het bereik hebben.