Deadline verstreken. Je moet nú migreren naar GA4!
Begrijp ons niet verkeerd, Universal Google Analytics (UA) was geweldig. Maar laten we eerlijk zijn - het is nostalgie voor een goede oude vriend. Na een grootse staat van dienst neemt UA vandaag definitief afscheid. Afgelopen weekend zijn wij definitief overgestapt op Google Analytics 4 (GA4). Wat nu?
Op 1 juli hebben we vaarwel gezegd tegen Universal Analytics. Dank je, UA, en welkom, GA4! We hebben eerder benadrukt hoe belangrijk deze overstap is en nu is de deadline verstreken. Als u nog steeds wilt blijven meten, zult u moeten migreren.
Google Analytics 4 is de volgende generatie van Google Analytics en biedt meer mogelijkheden die passen bij onze moderne tijd en strenge privacy wetgeving. GA4 maakt gebruik van event-based tracking. Er wordt dus niet alléén gemeten met pageviews, maar ook met gebeurtenissen. Hierdoor krijg je een veel beter beeld van wát er op je website gebeurt. In simpele woorden: je ziet niet alleen waar mensen op klikken, maar ook wat er gebeurd tussen de kliks.
Google Analytics 4 biedt de volgende mogelijkheden:
- GA4 verzamelt gegevens van zowel websites als apps om meer te weten te komen over het gedrag van klanten.
- GA4 gebruikt gegevens gebaseerd op gebeurtenissen in plaats van sessies.
- GA4 biedt privacyopties, zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering.
- GA4 biedt voorspellende mogelijkheden om begeleiding te bieden zonder ingewikkelde modellen.
- GA4 integreert direct met mediaplatforms om acties op uw website of app te stimuleren.
Kort samengevat:
GA4 biedt een meer privacy-gerichte benadering, waarbij er gebruik wordt gemaakt van event-based tracking en AI om je te voorzien van verschillende inzichten. Dit maakt het analyseren van de belangrijke inzichten voor jou makkelijker en gebruiksvriendelijker, super fijn!
Waarom Google Analytics 4 (GA4)?
Google was genoodzaakt door strenge privacy wetgeving om een nieuwe analytics tool te ontwikkelen.
GA4 is nog steeds in staat om de gegevens van een website nauwkeuring in kaart te brengen, maar de data is volledig geanonimiseerd. Hierbij voldoet Google aan de verstrengde AVG- en GDPR-wetgeving.
Wat zijn de voordelen van GA4?
- Eerste en beste voordeel, GA4 is makkelijker in gebruik en sneller in het ophalen voor de voor jou belangrijke rapporten en analyses.
- GA4 meet cross-platform. Alles wordt bijgehouden in één property.
- Tracking is gebaseerd op gebeurtenissen. Hierdoor krijg je een compleet beeld van wat er op je website gebeurt.
- Het Data-Driven Attributie Model in GA4 zorgt voor betere analyses.
- GA4 biedt geavanceerde analyse mogelijkhede middels Verkenningsrapporten.
- Voorspellende analyses op basis van AI Machine Learning.
- Integratie met verschillende Google Services zoals Google Ads, Google Search Console, Google Optimize, Merchant Center, Big Query, etc.
Wat zijn de gevolgen van niet overstappen op GA4?
Vanaf 1 juli 2023 is het al niet meer mogelijk om gegevens te meten in in Universal Analytics. Er kan alleen nog worden gemeten in GA4-properties. Na de deadline van 1 juli 2023 heb je nog ongeveer 6 maanden toegang tot je data in Analytics.
Als je niet overstapt op GA4 ontvang je dus geen gegevens meer over je website. Je maakt dan beslissingen zonder data. Concurrenten die wel zijn overgestapt hebben daardoor een groot concurrentievoordeel.
Heb je hulp nodig?
We snappen als het veel informatie is. Gelukkig zijn onze online marketeers bij Nexwork iedere dag aan het werk met Google Analytics 4. We bieden een Google Analytics 4 training aan zodat je zelf de tips & tricks van GA4 krijgt aangeleerd en er zelf mee aan de slag kunt.
Heb je liever dat wij alles voor je regelen of je helpen bij jullie data? Dat kan ook!
Wij denken graag met je mee en zorgen ervoor dat alles geregeld wordt. Neem contact met ons op voor meer informatie.