In het kort

Google Analytics 4, beter bekend als GA4, is de nieuwe versie van Google Analytics die je helpt om meer inzicht te krijgen in het gedrag op je website. Deze analytische tool van Google helpt jouw organisatie om advies of beslissingen te maken op basis van data. Maar hoe begin je hier nu aan? 

Vragen?

Contacteer Nathalie voor meer uitleg over GA4 of een GA4-training.

Nathalie
Nathalie Hölzken
Online Marketeer
+31 6 12614362 n.holzken@nexwork.nl

Universal Analytics vs Google Analytics 4 

Je hebt waarschijnlijk al gehoord van de voorganger van GA4: Universal Analytics. Dit is een wereldberoemde tool die gebruikt wordt door de kleinste bedrijven tot de grote multinationals om inzicht te krijgen in het gedrag van hun websitebezoekers. Vanaf 1 juli 2023 zal Universal Analytics (UA) echter geen data meer ontvangen. Dan nemen wij en alle andere gebruikers afscheid van UA en springen we volledig over naar GA4!   

Jouw voordelen bij het gebruik van GA4 

1. Gebruik 

Een van de voordelen van GA4 is dat het veel eenvoudiger te gebruiken is dan UA. Ook biedt het een gebruiksvriendelijkere interface. Hierdoor is het makkelijker om data te verzamelen, analyseren en actie te ondernemen op basis van de resultaten, ongeacht of je een beginner of professional bent.   

2. AI 

Makkelijk data analyseren gaat hand in hand met machine learning. Dit is dan ook het grootste voordeel van GA4. Je kan namelijk zelf een vraag intypen en krijgt vervolgens direct antwoord, of een verwijzing naar de pagina waar je het antwoord in meer detail kan bekijken. Hierdoor wordt het makkelijker om complexe data over je organisatie te vinden en begrijpen.   

3. Google Ads 

Een ander voordeel van GA4 is de verbeterde integratie met Google Ads. GA4 biedt namelijk de mogelijkheid om conversies op een specifiekere manier te meten, in plaats van enkel URL-bestemmingen. Hierdoor kunnen we de effectiviteit van de advertenties beter meten en optimaliseren. 

4. Cross-mediale data metingen 

Met de toenemende populariteit van mobiele apparaten en verschillende platformen zoals apps en sociale media, is het belangrijk om te kunnen meten hoe gebruikers op verschillende apparaten en platforms uw website gebruiken. GA4 biedt betere ondersteuning voor metingen tussen verschillende apparaten en platformen dan UA. Op deze manier kun je het gedrag van gebruikers op verschillende apparaten en platforms beter begrijpen. 

DSC01011
1 (1)

GA4 en de aandacht voor Privacy 

Met de groeiende zorg voor privacy en gegevensbescherming is het belangrijk om moderne tools te gebruiken die voldoen aan de nieuwste richtlijnen en wetten. GA4 is ontworpen met dit gegeven in het achterhoofd, en gebruikt een nieuwe methode genaamd "event data modeling" om gegevens te verzamelen zonder persoonlijk identificeerbare informatie op te slaan. Dit helpt de privacy van gebruikers te waarborgen en zorgt ervoor dat je website voldoet aan de nieuwste regelgeving.  

Wil je liever dat we er samen naar kijken?

Wij begrijpen dat dit veel informatie is, daarom geven we je graag persoonlijk meer uitleg. Dat werkt volgens ons het beste. Schrijf je in voor de GA4 training en krijg uitleg op maat! We behandelen alle onderwerpen op een manier die voor jou prettig is; van het instellen van een property tot specifieke data-doelen. Meer weten? Klik op onderstaande link. Tot snel!  

Klik hier voor meer informatie over de GA4-training.