De top 7 online marketing trends van 2024!

Het nieuwe jaar nadert snel. In de laatste maanden van 2023 kijken we altijd nieuwsgierig vooruit. We zijn benieuwd naar wat ons te wachten staat en we kijken vol verwachting naar de nieuwe trends en ontwikkelingen van 2024. Wij hebben de top 7 marketing trends voor je uitgezocht. Deze inzichten mag je zeker niet missen en zijn essentieel voor iedereen die vooruit wil blijven kijken.

Vragen?

Neem gerust contact op met Roy.

Frame 31
Roy Quaedackers
Online Marketeer
+31(0)645047977 r.quaedackers@nexwork.nl

In de dynamische wereld van digitale marketing is het essentieel om bij te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen. Nexwork deelt daarom graag top 7 marketing trends van 2024, een must-read voor elke marketing professional die voorop wil blijven lopen in deze snel veranderende industrie.

Deze zeven trends bieden inzicht in de evolutie van marketingtechnologieën en -strategieën. Van de opkomst van machine learning en kunstmatige intelligentie tot de integratie van immersieve technologieën zoals VR en AR, deze trends belichten de nieuwe mogelijkheden en uitdagingen waar marketeers in de nabije toekomst mee te maken zullen krijgen.

Online Marketing Trends Nexwork 1

Machine Learning & AI
De geest is uit de fles en de invloed van machine learning en artificial intelligence is onmiskenbaar. Kunstmatige intelligentie neemt een steeds prominentere rol aan binnen marketingstrategieën. Op dit moment vooral nog op de achtergrond. Zo gebruikt Google Ads Performance Max campagnes en adverteer je via Meta met Advantage+ campagnes - beide zijn voorzien van een verse dosis AI en machine learning die ons werk makkelijker maken.  
  
We zien een opkomst van meer geavanceerde AI-functies, zoals voorspellende analyses, die de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren zal transformeren, maar ook het creëren van content zal in de toekomst een stuk makkelijker worden. Meer weten? Eerder schreven we al verschillende artikelen over de mogelijkheden van AI: Deel 1, deel 2, deel 3.


Immersive Technology (VR & AR)
VR en AR, al lange tijd de ‘’paradepaardjes’’ van grote techbedrijven. In 2024 staan deze technologieen op het punt van grootschalige adoptie. Betaalbare headsets met een prijs rond de €300 zijn inmiddels ruim beschikbaar.. Deze worden door o.a. Meta en Bytedance (bekend van Facebook en Tiktok!) aangeboden. Ook is Apple bezig met de ontwikkeling van een VR headset en dat is over algemeen een teken dat grootschalige adoptie op zeer korte termijn gaat plaatsvinden.

In de praktijk is het inmiddels niet vreemd meer als een vastgoedontwikkelaar je een virtuele tour aanbiedt. De verwachting is dat steeds meer bedrijven gaan experimenteren met vergelijkbare marketing activiteiten in VR. 

Online Marketing Trends Nexwork 2
Online Marketing Trends Nexwork 3

Gepersonaliseerde Advertenties
Met de indrukwekkende vooruitgang in AI, machine learning, verslavende social media algoritmes en de groei van marketing automation en CRM systemen zullen bedrijven steeds betere en gepersonaliseerde marketingervaringen kunnen leveren.

Het volgen van de klantreis en het voorzien van klanten van informatie die precies aansluit bij hun specifieke behoeften wordt steeds eenvoudiger.

Indrukwekkend is bijvoorbeeld de ''Reclame op Maat'' bij Ziggo: reclameblokken kunnen nu gepersonaliseerd worden aan de hand van je klantprofiel. Op basis van je interesses kunnen de reclames die je ziet afwijken van je buren, vrienden of collega's. 

Cookieless Future
Het concept "cookieless future" verwijst naar een trend waarin traditionele browsercookies steeds minder effectief worden of zelfs worden uitgefaseerd. Het nieuwe uitgangspunt is dat we ervan uitgaan dat privacy, beveiliging en transparantie voor de gebruiker een recht is. Het uiteindelijke doel van de cookieless future is een manier vinden voor het tracken van digitale advertenties.

Het einde van cookie-based tracking markeert een belangrijk keerpunt in de digitale marketingwereld. Deze verschuiving wordt vooral verwacht vanwege de geplande acties van Google om cookies, volledig uit te faseren in 2024​. Eerder schreven we al een artikel over de gevolgen van een toekomst zonder koekjes.

Cookieless Future (1)
Online Marketing Trends Nexwork 4

Pay 2 Play
 De dagen waarin organische content kon rekenen op een aanzienlijk bereik en interactie, lijken volledig voorbij te zijn. Social media platforms hebben hun algoritmes aanzienlijk aangepast. Bij accounts voor bedrijven, zal betaalde content aanzienlijk beter presteren als organisce content.

De verwachting is dat bedrijven steeds meer geld zullen uitgeven, vanwege de beperkte ruimte die ze krijgen. Door deze nadruk op betaalde advertenties, zullen bedrijven slim moeten omgaan met verschillende investeringen om zichtbaar en relevant te blijven bij hun doelgroep.

Social media als primair zoekplatform
Sociale media zullen steeds vaker worden gebruikt als primaire zoekmachines, wat betekent dat optimalisatie van sociale media-inhoud cruciaal zal zijn om zichtbaarheid en bereik te vergroten​.

Hoe vaak heb je niet gehoord: ‘’Dat heeft op Facebook gestaan!’’ of ‘’Waar heb je dat gevonden? -Tiktok’’. Dit soort uitspraken zullen steeds gangbaarder worden. 

Dit betekent dat bedrijven en contentmakers hun strategieën moeten aanpassen om hun aanwezigheid op sociale media te maximaliseren. Ze moeten niet alleen inhoud creëren die boeiend en deelbaar is, maar ook de specifieke zoekfuncties en algoritmen van elk platform begrijpen en benutten.

Online Marketing Trends Nexwork 5
Online Marketing Trends Nexwork 6

SEO / Content marketing
De evolutie van content marketing in de afgelopen jaren heeft een verschuiving laten zien. In plaats van zich louter te richten op keyword-gerichte content, bewegen bedrijven steeds meer naar een aanpak die is gebaseerd op onderwerpen. Deze benadering stelt bedrijven in staat om autoriteit op te bouwen rondom specifieke thema's, wat hun SEO-ranking en online zichtbaarheid ten goede komt.

Keywords zijn nog steeds belangrijk, maar omdat zoekmachines kwalitatieve content belangrijker zijn gaan vinden, is de focus meer gaan liggen op hoogwaardige content. Vroeger werden teksten geschreven rondom zoekwoorden, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig is het slimmer om zoekwoorden te verwerken in hoogwaardige content. Je stijgt dan vanzelf in de zoekmachines. 

Meer weten?
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste kennis in het online domein? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Wil je graag eens met ons in gesprek voor ondersteuning? Neem contact met ons op! 

Contact
Frame 31
Roy Quaedackers
Online Marketeer
+31(0)645047977 r.quaedackers@nexwork.nl