In het kort

First impression matters, maar is dat uiteindelijk ook de beste keuze? Bij Nexwork zorgen onze User Experience (UX) en User interface (UI) designers ervoor dat de te maken gebruikersinterfaces perfect aansluiten op de behoefte van de eindgebruiker. Zeker in deze tijd moeten we nadenken over hoe we iets vormgeven, steeds meer gebruikers maken namelijk gebruik van mobiele apparaten. Desktop is namelijk niet meer de standaard waar we onze websites op bezoeken. Een optimale gebruikerservaring, ook wel User Experience (UX) genoemd, is daarin onmisbaar. 

Meer weten over design?

Voor al je design gerelateerde vragen kun je terecht bij Chiara!

Teamfoto Chiara
Chiara Poulssen
UX/UI Designer
+31 (0)43 604 90 71 c.poulssen@nexwork.nl
Contact

User-Centered Design

Bij Nexwork maken we gebruik van user-centered design (UCD), dit is een iteratief proces dat volledig geënt is op de eindgebruiker. Daarbij worden stappen doorlopen die tijdens onze strategische sessies naar voren komen. Onze UX-experts helpen jullie organisatie graag bij dit proces en kunnen een ontwerp maken dat perfect aansluit op de behoefte van de eindgebruiker. De werkwijze hiervan wordt hieronder kort beschreven. 

Mocht je interesse hebben in een van onze strategische sessies neem dan contact op met Jurgen Tichelman.

User Experience zorgt voor betere oplossingen

Tijdens de strategische sessies sluiten onze UX-specialisten en designers aan op het traject. Door het stellen van de juiste vragen wordt het huidige probleem onderzocht en kunnen zij in de huid kruipen van de specifieke doelgroep. Zo wordt er vanuit hun expertise gezorgd dat de eindoplossing perfect aansluit bij de wensen van jouw organisatie als klant, maar ook bij jullie doelgroep. Hoe ziet onze werkwijze er in het kort uit? 

DSC06497 (1)
DSC06449 (1)

Onderzoeksfase

We beginnen onze werkwijze met onderzoeksfase, waarin we bekijken wie onze gebruikers zijn en waar ze tegen aanlopen. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar tijdens onze sessies komen er waardevolle inzichten naar voren die van te voren niet aan het licht zouden komen.

Klantreis bepalen

Nadat we alle informatie hebben brengen we de klantreis in kaart met een customer journey, hierin maken we duidelijk hoe het proces van de klant uiteindelijk uitziet. Welke problematieken kunnen we tackelen en hoe kunnen we het proces uiteindelijk nog efficiënter inzetten. In deze fase denken we ook vanuit de verleidingsprincipes die later zorgen voor conversie.  

Schetsen, mindmaps, wireframes, prototypes en daarnaast usability testen

Omdat we gebruik maken van User Centered Design en dus een iteratief proces hanteren kunnen wij vanuit deze optiek ons concept steeds verbeteren. Dat doen we door eventueel te testen met eindgebruikers. We maken onze schetsen, mindmaps, wireframes en prototypes altijd met als uitgangspunt: De gebruiker moet in maximaal 3 klikken bij z’n einddoel zijn. Zo zal er altijd een goede structuur worden bedacht die ervoor zorgt dat de gebruiker nooit te ver moet zoeken om zijn uiteindelijke informatie te vinden.

User Interface Design

Pas als alles goed is getest en is goedgekeurd, maken wij een passende creatieve vormgeving bij de oplossingen die zijn voorgedragen tijdens het maken van de wireframes en prototypes. Onze creatieve designers zorgen ervoor dat er een optimale vormgeving wordt gemaakt die past bij de beleving van de betreffende doelgroep / eindgebruiker. Tijdens deze fase maken wij gebruik van een design system. In het design system worden alle elementen/componenten van het design verzameld, denk hierbij aan typografie, kleur gebruik, call-to-action buttons, iconen etc.. De uitkomst van een goed design system is consistentie. De kleinste vorm van een design system kun je zien als een eigen online huisstijl.

Optimalisatie

Daar stopt het proces niet, na livegang blijven we optimaliseren en evalueren op basis van de cijfers van Google Analytics. Ook kunnen er in samenwerking met online marketing A/B-testen ingericht worden. Op deze manier zorgen we ervoor dat de gebruikerservaring optimaal is én blijft.